سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شورا
لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛ هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود. (تحف العقول، ص89)

مدرسه نه تنها یک سازمان آموزشی بلکه در درجه اول یک جامعه کوچک است. وجه اشتراک سازمان و جامعه وجود کنش های اجتماعی در هر دو و وجه افتراق آنها، میزان اهمیتی است که به کنشگران داده می شود. پژوهشگران آموزشی برای شناخت و اندازه گیری فضای حاصل از تعاملات اجتماعی انجام شده در مدارس با الهام از علم مدیریت، از "مقیاس جو مدرسه" 1 استفاده می کنند. در این مقیاس نکته مهم بررسی تعاملات کنشگران اصلی- یعنی معلمان، مدیر و کارکنان مدرسه در سازمان آموزشی است. استفاده از مقیاس جو مدرسه و نسخه های تجدید نظر شده آن نزدیک به چهل ساز در تحقیقات آموزشی در آمریکا، کشورهای اروپایی در دهه اخیر در کشور ما برای اندازه گیری فضای عمومی ناشی از ارتباطات درون مدرسه، سابقه دارد.

نزدیک به ده سال است که پژوهشگران آموزشی با الهام از علوم اجتماعی و مردم شناسی از "مقیاس فرهنگ مدرسه" برای اندازه گیری فضای عمومی ناشی از ارتباطات انسانی در مدرسه استفاده می کنند. کاربرد این مقیاس با ایده مدرسه جامعه ای گره خورده است. در این مقیاس، به دانش آموزان به عنوان عنصر اصلی مدرسه اهمیت بیشتری داده می شود.(moein.net)

 


[ سه شنبه 91/11/3 ] [ 7:26 صبح ] [ شهرزادنصر ]
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
امکانات وب