سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شورا
لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛ هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود. (تحف العقول، ص89)

میلادمسعودخاتم انبیاء،برمسلمانان مبارک

 


[ دوشنبه 91/11/9 ] [ 7:28 صبح ] [ شهرزادنصر ]

 


[ جمعه 91/11/6 ] [ 11:15 عصر ] [ شهرزادنصر ]

 

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
أیُّها النّاسُ ، علَیکُم بالجَماعةِ ، وإیّاکُم والفُرْقةَ
اى مردم! به جماعت (یکپارچگى) روى آرید و از پراکندگى بپرهیزید.

مقام معظم رهبری در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد مسلمانان می‌فرماید:

 « هفته وحدت، هفته مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمین را که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمین و بزرگترین حربه ملت‌ها در مقابل استکبار جهانی است مغتنم بشمارند و قدر بدانند»

خدای بزرگ، جهان آفرینش را بر اساس نظم و هماهنگی کامل، خلق کرده است و انسان هم در این عالم هستی باید از هماهنگی موجودات دیگر بهره گرفته، زندگی خویش را بر مبنای آن پی ریزی کند، تا به کمال، دست یافته، به مقام والای خلیفه اللهی برسد.
همه ی پیامبران در طول تاریخ، انسانها را به وحدت در عقیده و عمل، دعوت می کردند. پیامبر گرامی اسلام (ص) با ایجاد وحدت بین طوایف و قبائل مختلف مسلمان، بگونه ای انسجام و هماهنگی به وجود آورد که جنگهای صد ساله ی قبیله های «اوس» و «خزرج» در سایه ی اسلام به محبت و مودت مبدل گشت.

 

هفته ی درس آموزی از کلاس معلم بشریت ، حضرت ختمی مرتبت(ص) است که به برکت میلادش چهره ی جهان دگرگون شد ، شرک ها به توحید مبدل گشت ، عبادت خدا جای اطاعت از طاغوت ها را گرفت ، نفاق ها به یکرنگی گرائید و خصومت ها و دشمنی های چندین ساله، به " اخوت اسلامی" تبدیل شد ، مهاجر و انصار، برادر شدند و عرب و عجم، یار هم گشتند و سفید و سیاه برابر گردیدند.

ادامه مطلب...

[ جمعه 91/11/6 ] [ 11:6 عصر ] [ شهرزادنصر ]

   پرورش‌ احساس‌ جامعه‌ای‌ بایستی‌ از دوران‌ کودکی‌ آغاز شود. تحقیقات‌ طولی‌ توسط‌ گروهی‌ از پژوهشگران‌ آمریکائی‌ در مجموعه‌های‌ مطالعاتی‌ پروژه‌ رشد کودک‌  (CDP )  که‌        بین‌ سالهای‌ 1980 تا 1996 انجام‌ شده‌ نشان‌ می‌دهد در مهد کودکها مربیان‌ با تقویت‌ کردن‌ زمینه‌های‌ همکاری‌، تصمیم‌گیری‌ گروهی‌ و یادگیری‌ فعال‌ و ارائه‌ راهنمائیهای‌ غیراقتدارگرایانه‌  به‌ کودکان‌ در پرورش‌ احساس‌ جامعه‌ای‌ در آنها موفق‌ بوده‌اند. گروه‌ دیگری‌ از محققان‌ در   پروژه‌ تحقیقاتی‌  (CDP)  به‌ این‌ نتیجه‌ رسیده‌اند که‌ در مدارس‌ ابتدائی‌ شیوه‌های‌ معلم‌ می‌تواند برانگیزاننده‌ مشارکت‌ فعال‌ دانش‌آموزان‌ گردد. این‌ تحقیقات‌ در سال‌ 1983 نشان‌     داده‌ است‌ که‌ معلمان‌ از نظر الگوی‌ رفتار بین‌ فردی‌ مثبت‌ برای‌ ایجاد همدلی‌ بین‌ دانش‌آموزان‌ مدارس‌ ابتدائی‌ مورد انتقادند. تحقیقات‌ همچنین‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ فعالیتهای‌ کلاسی‌ به  ویژه‌ راهبردهای‌ یادگیری‌ مشارکتی‌ که‌ برای‌ یک‌ کلاس‌ باز پیشنهاد شده‌ و مداوماً پی‌گیری‌ شده‌ منتج‌ به‌ پیشرفت‌ ارتباطات‌ بین‌ فردی‌ دانش‌آموزان‌ و احساس‌ مثبت‌ بیشتر دانش‌آموزان‌    یا احساس‌ جامعه‌ای‌ بودن‌ شده‌ است‌.(محقق معین)


[ سه شنبه 91/11/3 ] [ 7:30 صبح ] [ شهرزادنصر ]

 موضوع‌ فرهنگ‌ مدرسه‌ و نقش‌ آن‌ در مدارس‌ از موضوعات‌ در حال‌ رشد در ادبیات‌ رهبری‌ آموزشی‌ است‌. فولا و هارگری‌وز در سال‌ 1996 تعریف‌ موجزی‌ از فرهنگ‌ مدرسه‌ ارائه‌ داده‌اند. آنها تأکید می‌کنند که‌ فرهنگ‌ بازگشت‌ به‌ باورهای‌ راهنمائی‌کننده‌ و انتظارات‌ آشکار در اداره‌ مدرسه‌ دارد بویژه‌ با ارجاع‌ به‌ اینکه‌ مردم‌ در مدرسه‌ و با مدرسه‌ چگونه‌ با یکدیگر ارتباط‌ برقرار می‌کنند و یا در برقراری‌ ارتباط‌ با یکدیگر شکست‌ می‌خورند.

 هاپکینز در سال‌ 1994 چند معنی‌ دیگر از فرهنگ‌ مدرسه‌ ارائه‌ داده‌ که‌ برای‌ آشنائی‌ بیشتر با این‌ مفهوم‌ به‌ مرور این‌ تعاریف‌ می‌پردازیم‌ از نظر هاپکینز فرهنگ‌ مدرسه‌ می‌تواند عبارت‌ از موارد زیر باشد:

 ـ رفتارهای‌ مشاهده‌ شده‌ منظم‌ مثلاً هنگامی‌ که‌ معلمان‌ در دفتر مدرسه‌ با یکدیگر ارتباط‌ برقرار می‌کنند، زبانی‌ که‌ به‌ کار می‌برند و شعائری‌ که‌ به‌ آن‌ عادت‌ کرده‌اند.

 ـ هنجارهائی‌ که‌ در کار گروهی‌ معلمان‌ با یکدیگر شکل‌ گرفته‌، در واژه‌هائی‌ مانند: برنامه‌ریزی‌ درسی‌، هدایت‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌.

 ـ فلسفه‌ای‌ که‌ راهنمائی‌کننده‌ انتخاب‌ رهیافت‌ برای‌ تدریس‌ و یادگیری‌ موضوعات‌ ویژه‌ در مدرسه‌ است‌. نقش‌ها و برنامه‌هائی‌ که‌ معلمان‌ جدید مدرسه‌ باید یاد بگیرند تا با اهداف‌ مدرسه‌ یا گروه‌ آموزشی‌ خود همراه‌ شوند.

 وایل‌ در سال‌ 1996 فرهنگ‌ مدرسه‌ را به‌ عنوان‌ نظامی‌ از گرایشها، اعمال‌ و تردستی‌ها می‌داند که‌ در خلال‌ گذشت‌ زمان‌ با دوام‌ بوده‌ و حاصل‌ ارتباطات‌ بین‌ اعضا در یک‌ اجتماع‌ مشترک‌ بی‌مانند روانی‌ است‌.

 بهرحال‌ تغییر دادن‌ فرهنگ‌ مدرسه‌ از راههای‌ مثبت‌ چالشی‌ بزرگ‌ فرا روی‌ رهبران‌ مدرسه‌ است‌. گردآوری‌ اطلاعات‌ درباره‌ فرهنگ‌ مدرسه‌ از دانش‌آموزان‌، دبیران‌ و کارکنان‌ مدرسه‌ راهگشای‌ شناخت‌ آن‌ است‌، فرهنگ‌ مدرسه‌ را می‌توان‌ با استفاده‌ از روشهای‌ کمی‌ و کیفی‌ اندازه‌گیری‌ کرد.


[ سه شنبه 91/11/3 ] [ 7:26 صبح ] [ شهرزادنصر ]
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
امکانات وب